الاثنين، 22 فبراير 2010

شوية شخابيط


عمرُيضيع.......
حلمُ لم أراه يلوح يوما.....
أرانى الأن أستيقظ منه
لأدخل فى حلم جديد.......
-----------------------------
لما التفكير؟!
أرانى قد أضعت العمر فى
طلب عجيب!!!!!!!!!!
أأطلب من خيوط الشمس
قبسا من جليد؟!
-------------------------------
لما أمسك بك وأخط عباراتى
حين لا ملجأ للكلام؟
أيها القلم العجيب
من أين تأتى بهذا الصبر
على خرافاتى ومهاتراتى؟
عجبت لك من قلم.......
-------------------------------------
آها يا قلبى ..... ماذا تريد؟
أرهقتنى طلبا للمزيد........
والأن لم يعد عندى المزيد.......
ايها القلب الحزين.........
ان شئت ترضى بما لدى والا
فانتظر الوعيد...........




هناك 4 تعليقات:

صاحبة هدف يقول...

السلاااام عليكم

عاشقة دار العلوم ضحكتني

تقريباً قابلتها 3 مرات خلال ساعتين فقط إمبارح

كل ما أشوفها أقلها ها فين رحاب منصور؟

تقلي إنتي بتمشي من هنا وهي بتيجي من هنا

صاحبتي قالت لها ..طب بقلك احنا واقفين جمبك شوية أهو

المهم..ياريت نتقابل

أجازتكم بكرة..أشوفك الأربعاء إن شاء الله

أما عن شوية شخابيط

شخابيط معبرة

بس برضة هقلك..بما إنك بتميلي للكتابة عن الحالة الوجدانية

يبقى نوعي

شوية حزن وشوية أمل وتفائل

عشان المود ميبقاش واحد

وفي نفس الوقت متديش فرصة للحزن يبقى صديق حميم

وعلى فكرة..مفيش أحلى من بدأت طنش تعش تنتعش

يعني كنت بقول لصاحبتي أنا ممكن أفكر بعمق في تحليل كل حاجة وأبحث أن أسباب وظواهر وأتوغل

إلا مع نفسي

زي ما قلت لك وبأكد تاني

خلينا سطحيين معاها أحسن..وبلاش نهتم كتير بأننا نعبر ونجسد الحالة النفسية

عشان كل ما تديها اهتمام..كل ما تتحول المصطلحات اللي عبرتي بيها لمشاعر حقيقية متعبة

وأكيد مش عندك وقت كدا

ربنا يعينك

ومنتظرة كتاباتك حول العالم

رحاب منصور يقول...

ربنا يبارك فيكى ياحبيبتى وان شاء الله نتقابل بس أنا تقريبا مش هنزل الا الاسبوع الجاى ان شاء الله اما عن شوية شخابيط فدى لانى كتبتها هى والى قبلها وانا فى نفس المود عشان كده هما شبه بعض عارفة انا مشكلتى ان ابقى لوحدى بفكر كتير علشان كده انا بحاول كتير مبقاش لوحدى
وان شاء الله انتظرى الجديد

النجمة الزاهرة يقول...

ما شاء الله جميلة يا رحوبة

مش عايزة اقابلك بقى يا شيخة

دى مقابلة نحس

ده مش انا بس دى كمان قنبلة كدة يعنى العيب مش فينا يا حاجّة

النجمة الزاهرة يقول...

رحوووووووبة


فينك يا بنتى

ده المدونة صحرا خالص


ده و انا باتكلم سامعة صدى صوتى